Zo creëer je het ultieme team om escape rooms te spelen

Het spelen van een escape room is natuurlijk het allerleukste als je ook echt weet te ontsnappen met je team! Helaas komen we maar al te vaak teams tegen die niet optimaal samenwerken en dat is zonde, want op die manier kan niemand echt genieten van de experience omdat het een grote chaos wordt. Samenwerking is dus een van de belangrijkste regels als je wilt ontsnappen zonder elkaar de hersens in te slaan. Maar op de tweede plaats staat toch echt wel het creëren van het optimale team. Je zou het misschien niet verwachten, maar de sterkste teams zijn de teams die bestaan uit mensen die allemaal totaal verschillend zijn. Ik We hebben de 13 verschillende soorten escape room rollen voor je op een rijtje gezet zodat jij daaruit jouw perfecte team kunt samenstellen.

DE LEIDER

De andere 5 plaatsen in je team mag je zelf invullen, maar de 6e plaats is standaard voor de Leider van het team. De kapitein, de dirigent, degene die knopen doorhakt en keuzes maakt die niemand anders durft te maken. Een goede Leider houdt altijd het belang van de hele groep voor ogen en communiceert goed met iedereen. Je wilt geen Leider die om hints staat te vragen terwijl de rest van de groep nog aan het puzzelen is. De taak van de Leider is zeker niet om de baas te spelen over iedereen, maar om ervoor te zorgen dat alle neuzen dezelfde kant op staan en dat het team gefocust blijft op de taak die voor ze ligt. Een goede Leider houdt altijd in zijn achterhoofd dat het maar een spel is en dat het plezier van iedereen voorop staat. Hij ondersteunt het team en biedt een helpende hand als dat nodig is.

DE DURFAL

Als je een escape room van DarkPark komst spelen is een Durfal in je team toch eigenlijk ook best onmisbaar. Wie duwen jullie anders die pikdonkere kamer of die geheime tunnel in? Wie moet zijn hand in dat gat steken en wie offeren jullie op als er iemand een verdacht kastje open moet maken? Dat is de Durfal. De Durfal denkt niet zo na over de dingen, die ‘doet’ gewoon. Hij is misschien niet de allerbeste puzzelaar, maar als er weer een deur open gaat waar een onheilspellend geluid vanuit het donker op je af komt ben je blij dat je een Durfal bij je hebt die gewoon de kamer in stapt. Bovendien zorgt de Durfal voor een wat stoerdere energie in het volledige team. Een team zonder Durfal strand al snel als bevende rietjes in een hoekje en dat is niet bevordelijk voor jullie voornemen om een snelle tijd neer te zetten.

DE SPEURNEUS

Oke, aan het begin van het spel begint natuurlijk iedereen met zoeken, maar de Speurneus gaat door waar anderen stoppen. Hij kijkt verder dan zijn neus lang is en zoekt op plekjes waar anderen aan voorbij gaan. Als de Speurneus iets gevonden heeft benoemt hij dit hardop en draagt het daarna over aan de Organisator. De Speurneus is een onmisbaar lid van het team, want zonder hem zal ieder ander teamlid op een zeker moment vastlopen omdat ie net dat ontbrekende puzzelstukje mist wat leidt tot de oplossing.

DE SUPPORTER

Hoewel je er niet meteen aan zou denken is dit het meest gewaardeerde lid van het team. De Supporter is misschien niet het allerbeste in het oplossen van puzzels of het vinden van verborgen aanwijzingen, maar hij of zij is er om de andere teamleden toe te juichen als ze iets vinden of oplossen, als een soort cheerleader. Als de groep even vastloopt is De Supporter er om iedereen weer uit de put te halen met wat bemoedigende woorden. Elk escape room team heeft er baat bij als er een Supporter in hun midden is die de goede moed erin weet te houden en iedereen energie geeft.

DE ANALIST

Dit is die ene vriend die extreem goed is in wiskunde of altijd met zijn neus in de boeken zit. De Analist heeft de neiging om alles te over-analiseren. Laat je Analist zich maar lekker focussen op die ene puzzel waar niemand uitkomt en geef hem rust en ruimte. Zijn denkproces lijkt misschien overijverig, maar zijn conclusies kunnen je verbazen.

HET BESCHEIDEN GENIE

Het Bescheiden Genie is niet de geleerde professor die je misschien in gedachten hebt bij een genie, maar toch kan dit teamlid een perfecte tegenhanger zijn van de Analist. Het Bescheiden Genie over-analyseert nooit en ziet de dingen gewoon zoals ze zijn. Hij is perfect om net even een andere blik te werpen op iets als iedereen vast zit, hij lost razendsnel raadsels op zonder de hoofdpijn van het over-analiseren.

DE GUP

Elk team kan profiteren van een gup, die ene gekke vriend die iedereen kan vermaken en laten lachen. De gup is

Elke kamer kan profiteren van een goon. Dus, zoek je gekke vriend die iedereen kan laten lachen en vermaken. De goon weerspiegelt vaak de inspanningen van je supportteamgenoot. Samen bieden ze enige verlichting van de druk van de klok. Ze kunnen zelfs proberen een puzzel op te lossen of een aanwijzing te vinden. Hoewel niet van vitaal belang, is de goon een geweldige toevoeging aan elk team.

Every room can benefit from having a goon. So, find your silly friend who can keep everyone laughing and entertained. The goon often mirrors the efforts of your support teammate. Together, they offer some relief from the clock’s pressure. They may even try to help solve a puzzle or find a clue. Though not vital, the goon is a great addition to any team.

DE ORGANISATOR

Even an escape room rookie usually understands that the first thing to do once getting locked up is to search. So, of course, when your game begins, everybody’s going to be doing a bit of searching. However, it is the collector’s job to gather all of these items from their teammates. This way, if anybody needs something, they know exactly where to find it. While other players might be working hard to solve riddles and puzzles, The Collector can keep looking to find any items missed in the initial search, because chances are you might be missing a crucial puzzle piece needed to complete the next step!

There’s always going to be that one player who enjoys organizing the information. If you have a friend that likes bring order to chaos, recruit them to be your organizer. In this role, your friend will delight in the opportunity to categorize clues. They will bring a system to the game that will clear the way for better thinking and faster solving.

  • Organizer: This team member keeps all of the objects the Searcher finds in neat and tidy piles and looks for patterns among the clues. If there’s a lock that needs a four-number combination in one part of the escape room, and numbers scattered throughout the rest of the room, the Organizer will make sure they’re put together!

DE WERKER

Sometimes while doing an escape room, you come across a task that, for whatever reason, you just don’t want to do. What if after all that work it doesn’t mean anything? What if you’re on the wrong track completely? Maybe it’s one of those puzzles that really only needs the attention of one person. The Worker is that person. Whether it’s translating, building, or another time-consuming task, once, as a group you have an idea of what might need to be done, it’s up to The Worker to do exactly that.

DE COMMUNICATOR

This is a crucial role, and one that must work in tandem with The Leader. The Communicator is kind of like The Leader’s right-hand man. They will make sure everyone understands the hint given by the Game Master, will let everyone know when a puzzle has been solved, and will offer any extra help to a player who needs it.

DE VLIEGENDE KEEP

No, The Floater is not the same as what we here at Quest Reality Games refer to as a “loafer” (or, someone who stands around with no purpose and watches the rest of the group solve puzzles—you know who you are, loafers!).

The Floater is actually one of the most important players, as they will do anything and everything that is required of them. If The Worker needs someone to write down what they’re translating, The Floater will be right there. If The Collector needs someone to bring them an item from another room that was left behind, The Floater is running to bring it to them as quickly as possible.

DE IDEEEN GENERATOR

  • Idea-Generator: Some puzzles require a lot of out-of-the-box thinking. The Idea-Generator can look at a banana and rattle off a hundred different things it could represent – and on that list could very well be the key to escaping the room!

DE VEREENVOUDIGER

  • Simplifier: The simplifier is a team member who can keep things simple and tell it like it is. Sometimes a key is just a key, so the Simplifier points out the obvious details that might be overlooked by players caught up in the excitement of puzzle-solving!

 

En nu is het aan jou om uit al deze mogelijkheden het ideale team samen te stellen! Misschien ken je wel mensen die twee of meer rollen kunnen vervullen, dat zou heelmaal ideaal zijn! Wat je ook doet, zorg dat iedereen weet wat zijn hoofdtaak is en blijf communiceren zodat jullie als een team alles oplossen en er nooit iemand buitengesloten zal worden.